Zarządzanie
27 lat doświadczenia na stanowiskach kierowniczych w zakresie Systemu Zarządzania BHP
W zarządzaniu BHP trzeba zwrócić uwagę na dwa powiązane ze sobą zagadnienia: zdrowie i życie człowieka oraz finanse firmy. Intuicja podpowiada, że obydwa aspekty są jednakowo ważne w prowadzeniu działalności przedsiębiorstwa.
Firma, w której pracuje się bezpiecznie, nie ponosi kosztów związanych z wypadkami przez to posiada lepsze wyniki ekonomiczne. Dużo wydaje na system poprawy bezpieczeństwa pracy, ponieważ jest to inwestycja w obniżenie kosztów związanych z obsługa wypadków i niebezpiecznych zdarzeń. Z kolei, pracownicy maja wyższe morale co przekłada się na zwiększenie wydajności pracy. Firma ma większe szanse na przetrwanie na rynku i utrzymanie planowanego zatrudnienia.
Ile więc kosztują wypadki? Należy stwierdzić, że dużo więcej niż nam się w pierwszym momencie wydaje. Problem bierze się stąd, że koszty związane z wypadkami można podzielić na bezpośrednie i pośrednie.
Nakłady powiązane z obsługą urazów i chorób zawodowych to są koszty bezpośrednie. Nie popełniajmy błędu kwalifikując te właśnie koszty jako jedyne straty powiązane z wypadkami. Okazuje się, że koszty pośrednie wielokrotnie przewyższają te pierwsze. A oto przykładowa lista kosztów pośrednich (raport PIP 1997 rok):
- zniszczone wyroby i materiały,
- zniszczone budynki,
- zniszczone maszyny i urządzenia,
- koszty prawne,
- awaryjne dostawy,
- porządkowanie zakładu,
- opóźnienia w produkcji,
- nadgodziny i zastępstwa,
- czas na badanie wypadku,
- czas kierownictwa,
- czas prac biurowych,
- pożary,
- utrata wiedzy,
- utrata doświadczenia.
Według tegoż raportu PIP z 1997 roku, koszty pośrednie przewyższają aż 7 krotnie koszty bezpośrednie! Z kolei brytyjski raport HSE z 1993 roku jest jeszcze bardziej alarmujący i mówi nawet o 36 krotnym przewyższeniu.